Jak rozpoznać samochód po powodzi?

Jak rozpoznać samochód po powodzi?
Jak rozpoznać samochód po powodzi?
Oddaj głos

Lato to najcieplejszy okres w roku, ale i również najbardziej deszczowy. Wielka woda niejednokrotnie zabiera lub niszczy ludziom cały dobytek życia – w tym również samochody. Część z nich próbuje odzyskać pieniądze, sprzedając popowodziowe auta jako krótko używane i w świetnym stanie. Niestety wielu kupców daje się nabrać na tak „rewelacyjną okazję”. Jak tego uniknąć i w porę rozpoznać zalane auto? Spieszymy z odpowiedzią!

Nie tylko powódź jest zabójcza

Intensywne opady deszczu mogą w kilka minut spowodować zalanie ulic, studzienek kanalizacyjnych i podziemnych garaży, a co za tym idzie, także wielu aut. Równie groźne dla pojazdu jest gwałtowne wjechanie do głębokiej kałuży, pozostawienie otwartego okna w czasie deszczu czy długotrwała nieszczelność na podszybiu, przez którą sukcesywnie woda wdziera się do wnętrza kabiny. Jednak zjawiskiem, które wyrządza największe spustoszenia w niemal każdej części samochodu, jest powódź i długotrwałe stanie w wysokiej, zanieczyszczonej wodzie. Jak rozpoznać skutki podtopienia pojazdu?

Nieprzyjemny zapach wilgoci i stęchlizny

Pierwszym, najmocniej wyczuwalnym objawem zalania samochodu jest nieprzyjemna woń stęchlizny i wilgoci w kabinie pasażerskiej. Tapicerka, podsufitka, boczki i chodniki są w stanie pochłonąć ogromne ilości wody, która – nieodparowana – powoduje gnicie materiałowych elementów. Przykry zapach może się więc pojawić dopiero po jakimś czasie. Dodatkowo w przypadku zalania woda, która dostaje się do auta, jest zanieczyszczona piaskiem, ziemią, liśćmi i wszystkim, co po drodze zbiera jej silny nurt. Usunięcie takiego osadu jest bardzo trudne i nawet kilkukrotne, dokładne pranie tapicerki bywa nieskuteczne, przez co często pod fotelami i dywanikami pojawia się toksyczny, pleśniowy nalot. Sprawdzając kabinę, nie zapomnij zerknąć na stan uszczelek podprogowych, szyn foteli oraz podłogi pod wykładziną – na nich najszybciej zauważysz pozostałości po wielkiej wodzie. W niektórych miejscach, szczególnie po wewnętrznej stronie drzwi, mogą pojawiać się też widoczne zacieki.

Wielu sprzedawców, w celu zamaskowania swądu wilgoci, stosuje bardzo silne środki piorące do tapicerek samochodowych i specjalne zawieszki zapachowe. Jeśli więc po wejściu do auta poczujesz intensywną woń świeżości, przyjrzyj się dokładnie wszystkim elementom kabiny.

Rdzawe naloty

Woda to najszybsza droga do korozji. Rdzawe naloty mogą się pojawiać nie tylko na karoserii, ale także na podwoziu, przewodach elektrycznych, felgach i w układzie hamulcowym. Sprawdzając samochód pod względem zawilgocenia, zwróć uwagę na obecność widocznych przebarwień i pęcherzyków, które mogą sugerować długotrwały kontakt lakieru z wodą. Zerknij też w miejsce, gdzie chowane jest koło zapasowe – obecność zacieków, piachu oraz rdzawego nalotu da Ci jednoznaczną odpowiedź na to, czy auto ucierpiało podczas powodzi. Nie każde zalanie samochodu musi jednak nieść za sobą poważne konsekwencje. Jeżeli kontakt z wodą był krótkotrwały, a właściciel pojazdu natychmiast go wysuszył, wyczyścił i zakonserwował, ślady podtopienia mogą być niewidoczne, a co najważniejsze – nieszkodliwe.

Jeśli nie masz stuprocentowej pewności, w jakim stanie jest samochód, który chcesz kupić, skontroluj go na stacji diagnostycznej. Tam fachowcy dokładnie sprawdzą, czy auto nosi skutki wilgoci.

Szwankujące systemy elektroniczne

Elementami, które najgorzej znoszą kontakt z wodą, są układy elektryczne i elektroniczne, odpowiedzialne za poprawną pracę samochodu, bezpieczeństwo oraz wspomaganie kierowcy. Umożliwiają one między innymi poprawne działanie poduszek powietrznych, centralnego zamka, radia, tempomatu, wtrysków paliwa, klimatyzacji i wielu innych przydatnych sprzętów. Najczęstszymi oznakami zalania są zaśniedziałe przewody, skorodowane styki kostek elektrycznych czy niedziałające moduły sterujące. Aby sprawdzić sprawność systemów elektronicznych w aucie, spróbuj włączyć wszystkie możliwe urządzenia i technologie. Jeśli któreś z nich szwankują, prawdopodobnie doszło do zwarcia lub nawet przepalenia kabli. Przed kupnem samochodu warto również przeprowadzić jego kompleksową diagnostykę komputerową w profesjonalnym warsztacie.

Usterki mechaniczne

Najważniejszą usterką mechaniczną sugerującą, że auto prawdopodobnie brało udział w powodzi, jest nierówna praca silnika na biegu jałowym. Oczywiście nie zawsze jest to wina zalania, ale jeśli masz jakiekolwiek podejrzenia, że pojazd jest zawilgocony, taki objaw byłby potwierdzeniem Twoich wątpliwości. Powodem nierównej pracy auta z silnikiem benzynowym jest niedrożność katalizatora, a w Dieslach zatkanie filtra cząstek stałych. Korozja, spowodowana wcześniejszym podtopieniem, może wyrządzić ogromne spustoszenie niemal w każdym układzie znajdującym się w samochodzie. Najszybciej zlokalizujesz je na sprężynach, wahaczach i tarczach hamulcowych.

Ważny kruczek w umowie kupna-sprzedaży

Jeśli nie masz pewności co do pochodzenia i faktycznego stanu samochodu, ubezpiecz się, dodając w umowie krótki, ale bardzo ważny punkt, w którym sprzedawca potwierdza, że pojazd nie był w żadnym stopniu zalany. Dzięki temu wpisowi łatwiej będzie Ci odzyskać pieniądze w razie konieczności naprawy auta lub jego zwrotu. Przywrócenie stanu pojazdu sprzed zalania nie jest takie łatwe i niewielu fachowców od motoryzacji podejmuje się tego zadania. Nie są oni również w stanie dać Ci gwarancji, że wykonana przez nich konserwacja mechaniczna lub blacharska będzie w stu procentach skuteczna i rdza z czasem nie pojawi się ponownie.

Potrzebujesz nowych części do zalanego samochodu? Znajdziesz je na nocar.pl.

Źródło zdjęć: pixabay.com, shutterstock.com.



Dodaj opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *